Waar helpen we bij?

Natuurlijk wil je dat je hele leven op rolletjes verloopt en dat je je prettig voelt. Ook al weet je dat dit niet de realiteit van het leven is. Soms leef je in een situatie die je niet of nauwelijks denkt aan te kunnen. Het kan ook zijn dat je niet lekker in je vel zit zonder dat je weet wat er aan de hand is. Vaak lukt het je om de problemen te hanteren. Een gesprek met een goede vriend of vriendin, je partner of wie dan ook uit je omgeving kan daar veel bij helpen.
Toch zijn er soms momenten of periodes waarin het je niet lijkt te lukken om problemen die op je pad komen op te lossen of een goede plek te geven. Praten met een psycholoog kan je dan misschien op weg helpen. Hij/zij kan je helpen inzicht te geven en steunen in het proces van leren omgaan met problemen in je leven en handvatten geven om gedrags-en denkpatronen te veranderen.

Een paar voorbeelden van klachten waarbij psychologische hulp zinvol kan zijn:

  • Last hebben van herinneringen aan een traumatische ervaring
  • Moeite met het omgaan met verlies (bv verlies van naaste, gezondheid, werk of relatie)
  • Faalangst en onzekerheid
  • Paniekaanvallen en/of angst om dood te gaan
  • Uitputting doordat je te lang over grenzen heen bent gegaan
  • Een somber gevoel en/of het verlies van interesse in dingen die je eerst leuk vond.
  • Overmatig zorgen maken over dagelijkse dingen
  • Slaapproblemen
  • Problemen bij het omgaan met anderen.
  • Relatieproblemen

Veel mensen zeggen na een kortdurende begeleiding door een eerstelijnspsycholoog:
• ik heb geleerd om actief voor mijn ontspanning te zorgen
• ik kan stresssignalen beter herkennen en daardoor sneller ingrijpen wanneer het me te veel wordt
• ik weet nu sneller waar ik ’ja’ of ‘nee’ tegen zeg
• ik heb meer zelfvertrouwen gekregen
• ik heb leren omgaan met de emoties waar ik vroeger last van had
• ik heb weer grip op mijn leven gekregen